:: follow me :: tq so much be my follower ::

Tuesday, April 17, 2012

hiv test

pagi-pagi semalam aku coll klinik kesihatan paka, tanya pasal saringana hiv tu.. dan dia cakap sila datang petang.. okey, aku tiba-tiba cuak.. belum pukul 2 lagi aku dah terpacak kat klinik.. dan bukan aku je yang datang awal, ramai jugak.. ade satu kapel pun aku rasa nak buat hiv test.. no aku 1070.. dalam 10 minit tunggu barulah kena panggil..jumpa pembantu perubatan, dia cakap pergi ambik darah dulu kat bilik 7.. pergilah aku dengan penuh debaran.. sampai bilik 7 ramai pulak yang menunggu.. nurse belum ada mase tu, jadi kami yang nak test darah tunggu dengan sabar.. tiba-tiba ada sorang mak cik terus masuk dalam bilik 7 tu dan tunggu kat situ..bengang jugak aku, tapi takpelah nak buat macam mana.. pikir positif.. aku yang ke 4 masuk dalam bilik 7 tu.. menggeletar tangan aku masa nurse ambik darah.. dahlah susuah nak jumpa urat.. maklumlah isi dah banyak..kuikui.. lepas tu bagi darah tu kat makmal.. dalam 5 minit, nurse panggil suruh aku ambik result.. tapi apesal nurse tu pandang aku semacam je?? lagi cuak aku..

terus aku berjalan ke bilik pembantu perubatan tadi.. lame tunggu.. siap kapel yang aku bagitau awal-awal tadi tu marah-marah.. ape kejadah duk marah-marah si perempuan macam tu.. dengan suara yang kuat.. sampai semua kat situ pandang.. kalau aku jadi perempuan tu, tak nak aku kawin dengan lelaki macam tu.. belum kawin dah macam tu, lagilah lepas kawin.. matilah.. mintak jauh.. okey sambung cerita, dan tibalah giliran aku masuk dalam bilik pembantu perubatan tu.. berdebar lagi.. bila dia tengok result aku dia geleng kepala.. aku memang dah rase macam nak pengsan dah masa tu.. manelah tau kan??lepas tu die telefon seseorang dari makmal.. lepas je dia letak phone aku terus tanya??

" kenapa?? result saya ada masalah ke"?

" yup, result tak berapa nak comel"

" hiv ke?"

" tak lah, talesemia..."

" owh, ingatkan hiv tadi.."

mana lah tau kan?? tetiba ade pulak penyakit tu..tapi mintak jauhlah...

dan sekarang test hiv pulak..setitik je kot ambik darah kat jari dan letak kat atas rapid test.. tak sampai 2 3 minit, dah tau result.. aku punya 1 garis, jadi non-reactive la tuh.. terus ke C.. aku pun tak tau ape itu C, apa itu T.. tapi ada dua huruf kat citu..hehe.. okey, done untuk hiv test.. pembantu perubatan tuh dah siap sealkan result tuh untuk aku antar ke pejabat agama sekali dengan borang permohonan nikah nanti.. insyaallah.. mohon dipermudahkan segala urusan..

tapi aku kena jumpa doktor lagi... sebab result talasemia aku problem.. risau jugak.. bulan 5 baru jumpa doktor... doktor kan bizi, jadi mase tu je ade mase.. harap-harap test tu tersalah.. harap-harap jugak bakal suami bebas dari talasemia.. kalau ade jugak, kitorang tetap akan kawin.. redha dengan segala dugaan dari Allah..

p/s: mengharapkan keajaiban dari Allah..semoga dipermudahkan segala urusan pernikahan kami berdua..


1 comment: